Moja książka



      Grafologia Komplementarna jest owocem moich studiów z dziedziny szeroko pojętej grafologii oraz psychologii C.G. Junga, którego idee inspirują współczesne badania i poszukiwania w różnych obszarach wiedzy, w tym również znacząco wpływają na naukę o piśmie.










     Jungowska psychologia świadomości, czy szerzej, cały nurt psychoanalityczny  nadaje grafologii nowe wymiary w obszarach poznawania i zgłębiania istoty Jaźni jako dynamicznego centrum naszego jestestwa oraz nośnika koncepcji „człowieka stawającego się”. Szeroki kontekst symboliczno-kulturowych inspiracji jungowskich pozwala umiejscowić grafologię w nurtach holistycznych filozofii i paradygmatów, a tym samym poszerzyć tradycyjne rozumienie pismoznawstwa  i człowieczeństwa o koncepcje komplementarne, czasem bliższe ezoteryce niż egzoteryce.
W związku z wieloma nieporozumieniami dotyczącymi psychologii pisma, recepcji grafologii jako wiedzy trudnej i hermetycznej, chciałabym przybliżyć i wyjaśnić wiele aspektów związanych z interpretacją pisma ręcznego. Oczywiście chciałabym rozjaśnić wiedzę o grafologii, ale nie za cenę populistycznych,  komercyjnych uproszczeń, które panosząc się wszem i wobec, wypaczają obraz istoty psychologii pisma. Stąd piszę językiem prostym, ale nie prostszym, niż można.

     Psychologia głębi i leżąca u jej podstaw  teoria nieświadomości  przyczynia się do usuwania przepaści między umysłem a materią i ułatwia tym samym porozumienie między psychologią a  dyscyplinami  pokrewnymi, sięgającymi do psychologii symbolu, mitu, pisma, do językoznawstwa, nurtu psychologii kultury, antropologii filozoficznej.
Moim zamiarem nie było napisanie podręcznika do nauki grafologii, ale stworzenie humanistycznego studium z dziedziny grafologii i kultury, które z jednej strony przekraczałoby granice poznawcze zakreślone przez Kartezjusza i spuściznę wciąż aktualnej XVIII - wiecznej myśli oświeceniowej,  z drugiej zaś, mieściłoby się w nurcie psychologii głębi i jej transcendentalnych obrzeżach. Zamierzałam dokonać próby połączenia starożytności z nowożytnością w obszarze badania pisma, wschodnich tradycji filozoficznych i duchowych z zachodnimi osiągnięciami w obszarze psychologii.
Mam nadzieję, że swoją pracą poszerzę tradycyjne rozumienie nauki, doświadczenia, percepcji, oraz -  badania pisma. Ta publikacja jest przeznaczona dla odważnych laików, którzy podobnie jak ja, próbują poznać samych siebie i poszukują odpowiedzi tak w nauce, jak i w duchowości, nie narzucając sobie żadnych ograniczeń intelektualnych w wędrówce przez obszary Znanego i Nieznanego.

     Chciałabym, aby moja książka przyczyniła się do przebudowy świadomości  w kwestii rozumienia pojęcia grafologii psychologicznej i przecierała szlaki psychografologii jako szczególnej wiedzy, również w polskich placówkach oświatowych. Szczególnie zależy mi też na tym, żeby zaspokoić ciekawość poznawczą uczestników moich seminariów grafologicznych i zainspirować ich do samodzielnych poszukiwań w różnych obszarach psychologicznej analizy pisma, szczególnie w obszarze percepcji symbolu.



Zapraszam do lektury wszystkich, zarówno tych, którzy interesują się psychologią pisma, jak i tych, którzy dopiero chcieliby dowiedzieć się czym jest grafologia i „jak działa” to narzędzie projekcyjne - wszystkich, którzy nie lękają się stawiania obok siebie paradygmatów nauki i ducha.







Serdecznie pozdrawiam,
Iwona Rusajczyk